Vättersnipa

Hembygdsföreningen har fått en Vättersnipa som gåva. Båten är byggd 1981 av båtbyggare Uno Svensson på Visingsö i en modell efter gamla mallar. Bordläggningen är av lärk med ek i spanten. Båtens längd är 20 fot = 6 meter.

Under många generationer har denna båtmodell använts på Vättern och därför ofta setts utmed Bankeryds stränder. Fastän Bankeryd har haft både båtar och fiske i Vättern har hembygdsföreningen aldrig tidigare haft någon båt i sina samlingar.

Den siste ägaren, som med glädje skänker båten till hembygdsföreningen, är Klas-Peter Suneson. Han säger att: ”om 50 år finns förmodligen inte den här typen av båtar kvar” och ”för mig kännd det bara bra att överlämna den i farbart skick med tanke att den kan bli ett museiföremål”.

För att hålla sig ska båten varje år behandlas med en blandning av en liter linolja och en liter terpentin, dessutom vart fjärde år med en halv liter tjära.

Kommentarer inaktiverade.